مدیریت امور بین الملل
۱۳۹۹/۱/۱۶
بهره جويي از شركت هاي تسهيل گر سلامت به عنوان حلقه مفقود شده حوزه گردشگري سلامت" class = "b1 file1 shownews2file1 img-responsive">
1398/04/19
بهره جويي از شركت هاي تسهيل گر سلامت به عنوان حلقه مفقود شده حوزه گردشگري سلامت
به گزارش وبدا، دكتر عليرضا عسكري در ويدئو كنفرانسي كه با محوريت گردشگري سلامت در مراكز درماني و شيوه اخذ مجوز جهت پذيرش بيماران خارجي با حضور دكتر جان بابايي معاون درمان وزارت بهداشت و معاونين درمان و مسئولان ادارات صدور پروانه و دفاتر توريسم سلامت معاونت درمان دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور برگزار شد، افزود: امروزه در كشور به دليل شرايط خاص ناشي از تحريم اگر كسي بتواند راه حلي براي ورود ارز بدون نياز به مبادلات بانكي داشته باشد قطعا در نفع رساندن به كشور سهيم خواهد شد. از اين رو بحث گردشگري به عنوان يك مساله مهم و گردشگري سلامت به عنوان يك مساله مهمتر مطرح است.

وي با بيان اينكه امر گردشگري سلامت مساله تخصصي بوده و نيازمند كار فني براي جلب اعتماد بيمارخارجي است، افزود: حلقه مفقوده اي كه ما در نيازسنجي خود بدان رسيديم، حضور افرادي به عنوان تسهيل گر اقدامات مربوط به توريسم سلامت بوده كه در قالب شركت و با تمام توان بتوانند در پذيرش بيمار خارجي عمل كنند و موانع را بردارند و با تبليغات صحيح در كشور هدف و از مجاري مطمئن بيماران خارجي را به بهترين مراكز درماني ما برسانند. البته در مسير ترانسفر از پتانسيل آژانس هاي فعلي نيز به خوبي بهره مند شوند. شركت هاي تسهيل گر به نوعي جايگزين عملكرد دلال ها در اين سال ها هستند و تحت كنترل وزارت بهداشت و در چهار چوب مشخص تعيين شده فعاليت مي كنند.

دكتر عليرضا عسكري ادامه داد: اين حوزه آنقدر فني و تخصصي است كه بايد باور كرد مكانيسم هاي موجود احتياج به اصلاح و تكامل دارند، البته بدون آنكه بروكراسي جديدي ايجاد كرد.

وي افزود: با توجه به تاكيدي كه بر گردشگري سلامت وجود داشت آيين نامه مربوط به شركت هاي تسهيل گر در زمينه توريسم سلامت با كار تيمي و بين بخشي و كسب نظر از چندين مرجع رسمي كشور از جمله وزارت امور خارجه، سازمان ميراث فرهنگي، سازمان نظام پزشكي،اتاق بازرگاني تهيه و تدوين شد و پس از ابلاغ اين آيين نامه توسط وزير بهداشت در كمتر از چند هفته امكان دريافت مجوز به صورت الكترونيك از سامانه صدور پروانه و گردشگري سلامت وزارت بهداشت نيز فراهم آمد.

مديركل دفتر نظارت و اعتباربخشي امور درمان وزارت بهداشت تاكيد كرد: هدف گذاري ما، در ابتدا، پذيرش بيماران از كشورهاي منطقه و اطراف است؛ چراكه اين كشورها قرابت فرهنگي بيشتري داشته و بنا به تجربه متقاضي دريافت اين دست خدمات از كشور ما باتوجه به اعتبار تاريخي ما دراين حوزه بوده و هستند.

دكتر عسكري خاطرنشان كرد: شيوه عملكرد تسهيل گران سلامت در جذب گردشگر ممكن است با احداث دفتر با توافق كشور هدف گذار باشد و يا به صورت مجازي و از طريق تبليغات محيطي باشد.

وي در ادامه گفت: حتي در بخش دولتي تعرفه ارائه خدمت به شكل منطقي به توريست سلامت اصلاح شده اما اين هرگز به معناي فروگذاري و يا كاهش خدمت به بيماران هموطن نبايد باشد و صرفا استفاده از ظرفيت هاي خالي مطرح است.

مديركل دفتر نظارت و اعتباربخشي امور درمان وزارت بهداشت با بيان اين مطلب كه بخش خصوصي نيز با تمام توان در اين عرصه آماده ارائه خدمت است، افزود: در تنظيم تعرفه ها شفافيت و توان رقابت منطقي با كشورهاي رقيب مد نظر قرار گرفته است.

وي گفت: افزايش توانمندي مراكز از طريق قرار دادن كارشناس مسلط به زبان، وب سايت فعال با معرفي خدمات و ثبت كامل اطلاعات بيماران خارجي از انتظارات ما از مراكز داراي IPD است.

دكتر عسكري تصريح كرد: كار در اين حوزه فرصت مناسبي براي معرفي همه توانمندي هاي كشورمان در عرصه هاي گوناگون گردشگري است و نمايشي از كار تيمي ملي ماست .

وي تاكيد كرد: البته براساس برنامه تنظيمي، عملكرد دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور در حمايت ازايجاد اين شركت ها و رفع موانع و توسعه هرچه بيشتر گردشگري سلامت مورد توجه دقيق ستاد خواهد بود.
تعداد بازدید:
4
نویسنده:
كارشناس روابط بين الملل دانشگاه علوم پزشكي شهركرد
منبع:
وبدا
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal